Wageningen University & Research

Huisstijl Gemeente Rotterdam

Zelfbewuste toppositie

Wageningen University & Research (WUR) ontwikkelt binnen het domein ‘gezonde voeding en leefomgeving’ niet alleen hoogwaardige kennis, maar helpt ook deze kennis overal ter wereld toe te passen.

De missie van het internationaal vermaarde instituut hebben wij weer nieuw leven ingeblazen. Met de nadruk op het woord life en het allesomvattende cirkelsymbool wordt de missie in de volle breedte uitgedragen op communicatiemiddelen en gebouwen.

Gouden driehoek

Wageningen University & Research neemt sterke positie in de 'gouden driehoek'; overheid, bedrijfsleven en kennisinstelling. Kennisvergaring en kennisdeling zijn leidend. Het merk WUR toont haar sterke verbondenheid met de inhoud ook letterlijk, door het plaatsen van haar naam (logo) in directe nabijheid van het betreffende onderwerp. Zichtbaar op bv. rapporten. WUR kiest daarmee meer dan voorheen zelfbewust voor de voorgrond in plaats van de voetnoot.

Eén naam. Eén logo.

In de lijn van de door ons ontworpen visuele identiteit is de eenduidigheid van het merk sterker doorgezet. In plaats van 11 submerken (bv. LEI en Imares) is er sinds medio 2016 sprake van één naam en één logo.

Het nieuwe merk dat gebaseerd is op het bestaande logo, hebben wij grafisch aangepast en geoptimaliseerd voor het beeldscherm. De merkwisseling sloot naadloos aan op de eerder door ons ontwikkelde communicatiemiddelen en templates.

Verbindende cirkel op gebouwen

WUR wenste meer herkenbaarheid van hun gebouwen op de 50 hectare grote campus. Wij ontwikkelden een plan dat alle gebouwen visueel met elkaar verbindt door middel van belettering en bewegwijzering. Het woord LIFE wordt bij elk gebouw op het terrein gecombineerd met de naam van het betreffende gebouw. De namen van de gebouwen zijn consequent in het Latijn.

Bij het universiteitsgebouw met de naam Forum lichten de twee woorden Forum en Life afwisselend op. Afzwakking en versterking van de lichtbron geven de belettering en daarmee ook de wisseling van de tekst een langzaam pulserend effect. De cirkel wordt gevormd door de missie van WUR en enkele keywords. (NB De film is 3x versneld)

Voor de belettering van het onderwijsgebouw Orion zijn we in 2014 onderscheiden met de Sign+award, in de categorie Outdoor Signage.


Nachtfoto Orion: Guy Ackermans

Bewegwijzering WUR gebouwen

Alle gebouwen van WUR zijn voorzien van identieke bewegwijzering. Het grafisch systeem is uitermate geschikt voor gebouwen met zeer uiteenlopende functies en gebruikers.
Share by: