Toegankelijkheid en herkenbaarheid

Visuele toegankelijkheid

Vanaf 2021 zijn overheidsorganisaties wettelijk verplicht om hun digitale informatie op websites zodanig aan te bieden dat deze ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking (naar schatting 1 op de 10 mensen in Nederland). Websites moeten aan diverse criteria voldoen; denk aan contrast, lettergrootte, lettertype, etc.
Maar wij vinden dat wat voor ‘online’ geldt, dat dit ook moet gelden voor álle communicatiemiddelen, dus ook voor ‘print’.

Afstemming
Een discrepantie tussen ‘online’ en ‘print’ is ongewenst vanwege de aantasting van de merkherkenbaarheid, maar ook het managen van de huisstijl verloopt efficiënter als alles goed op elkaar is afgestemd.
Het aanpassen van een bestaande visuele identiteit is het juiste moment om de mogelijke discrepantie tussen ‘online’ en ‘print’ op te lossen. Wij zorgen voor een eenheid, met ‘mobile first’ als vertrekpunt.

Gemeente Rotterdam, WUR en UWV
Twee opdrachtgevers van ons, de gemeente Rotterdam en Wageningen University en Research, hebben gevraagd om de visuele toegankelijkheid in de volle breedte aan te passen. Eerder hadden wij beide identiteiten ontworpen, maar door de recente wettelijke bepalingen en vanwege technische voortschrijding was een revitalisatie nodig. Ook voor UWV hebben we de bestaande huisstijl onder de loep genomen om de toegankelijkheid en de herkenbaarheid te vergroten. Meer over UWV.


Herkenbaarheid

Dat toegankelijkheidseisen ook de vrijheden in vormgeving beperken heeft onze aandacht. Een beperking kan tot generieke designoplossingen leiden. Omdat meer organisaties en bedrijven de richtlijnen voor toegankelijkheid willen volgen, zal een stijl zich mogelijk onvoldoende daarmee van andere huisstijlen gaan onderscheiden. In ons proces zijn we ons ten volle bewust daarvan, en sturen we op uniciteit en een (blijvende) herkenbaarheid.
Promovideo Huisstijl gemeente Rotterdam
De door ons eerder ontworpen huisstijl van de gemeente Rotterdam is in 2019 gerevitaliseerd vanwege de toegankelijkheidseisen. De stijl is een co-creatie van IN10 Design & innovation agency, Letters from Sweden, projectteam Gemeente Rotterdam en extern adviseur Ritzen-Design-Consult.

Design consult

Als een huisstijl toegankelijker gemaakt moet worden is een doorwrochte analyse van de bestaande stijl nodig. Bij stakeholders halen we input op, en we gaan een intensieve samenwerking aan met de inhouse designers en/of externe relaties. In samenspraak met de opdrachtgever werken we aan concepten, uitwerkingen en implementatie.
Henri Ritzen in zijn rol als consultant initieert, begeleidt en coacht, en geeft sturing aan het ontwerpproces. Zijn brede ervaring met complexe organisaties en zijn begrip voor dito processen en besluitvorming dragen bij aan het succes van een project. 

Sanne Hendrikx,
Design manager Gemeente Rotterdam:
"Al jaren is Henri betrokken bij de huisstijl van de gemeente Rotterdam. Een kundige en betrokken sparringpartner waarmee het heel prettig samenwerken is. Als projectleider voor de vernieuwing van de Rotterdamse huisstijl wist ik dan ook direct dat ik Henri graag als adviseur in het proces wilde betrekken. Zijn expertise, senioriteit en slimme inzichten op het gebied van (strategisch inzetten van) design zijn van grote waarde geweest. Samen hebben we de opdracht voorbereid en het bureau gekozen. De opdracht was 'digital first' met toegankelijkheid als belangrijkste uitgangspunt. Tijdens het ontwerpproces is hij altijd sparringpartner geweest en zo hebben we het ontwerp naar een hoger niveau kunnen tillen. Met een huisstijl die meebeweegt op elk medium en op elk gebied voldoet aan de toegankelijkheidseisen die gesteld worden door de overheid.

Kristel Klein,
Senior communications advisor Wageningen University & Research:
"Henri Ritzen heeft met ons de huisstijl visueel toegankelijker gemaakt. Daarbij heeft de huisstijl een update gekregen waardoor offline en online beter op elkaar zijn afgestemd.“